Pamatnostādnes | Rezultāts | Mūsu risinājums (Kā?) |
Cieņa pret bērnu kā pret patstāvīgu, neatkarīgu un domājošu būtni | Neatkarības, patstāvības attīstīšanās | Vide fiziski pielāgota, piemērota un ērta bērnam. Bērna viedokļa un individuālo vajadzību respektēšana. |
Bērna individuāla attīstība, kas noris savā tempā, individuālas aktuālās intereses un attīstības vajadzības | Spēja pieņemt lēmumus, izvēlēties, gribēt, uzņemties atbildību | Sagatavota un sakārtota vide, daudzpusīgas individuālās izvēles iespējas, pietiekams materiālu klāsts. Bērnam tiek dota iespēja izrādīt iniciatīvu un darboties saskaņā ar savām interesēm. |
Nepieciešamība pēc dabiskas vides, kurā bērns darbojas un nenogurst (kā mājās), iespēja izvēlēties būt vienam / kolektīvā | Apmierināta vajadzība pēc komunikācijas, atpūtas. Harmonija | Telpas plānojums paredz iespēju pabūt vienatnē, relaksēties. Grupas noteikumi, mācīšanās respektēt citu bērnu personīgo telpu un izvēli. |
Nepieciešamība pēc ritma, režīma, mierīgas darbošanās, fiziskas aktivitātes un norūdīšanās | Līdzsvarota personība | Dienas režīms, regulāras pastaigas, sava āra teritorija, kas ir kā papildinājums iekštelpām. Pārdomāts telpu dizains, mierīgi toņi. |
Vēlme darboties, pētīt, prieks no izziņas procesa, dabiskā interese, kas piemīt bērnam. Darbošanās ar īstām lietām reālā vidē. | Ieinteresēts un zinātkārs bērns | Piemērots materiālu klāsts (Montesori). Sajūtu kaste. Praktiskie materiāli iekļauti ikdienā. |
Iespēja radoši un brīvi rotaļāties | Radošuma, iztēles un fantāzijas attīstība | Vienkāršas, kvalitatīvas rotaļlietas, dabas materiāli. Konstruēšanas materiāli. Brīvās rotaļāšanās iespējas. |
Ticība brīnumam, pasakas un fantāzija | Saglabāta aizrautība, spēja priecāties un brīnīties par pasauli | Pasakas, dzejoļi. Folklora, mitoloģija – ir gan Ziemassvētku vecītis, gan rūķi un mājas mošķi utml. |
Ticība labajam bērnā – iekšējā kārtības mīlestība, vajadzība pēc harmonijas, spēja cienīt sevi un citus | Indivīds, kas spēj iekļauties sabiedrībā un rēķinās ar citiem | Grupas noteikumi. Kārtība, visam sava vieta. Saskarsmes vingrinājumi. |
Attīstība caur sajūtām un darbību, nevis frontālas nodarbības un lekcijas | Bērns, kas mācās dabiski, apzinās sevi un pasauli ap sevi | Brīvas darbošanās iespējas, materiālu kombinēšana. Bērna iniciatīvas atbalstīšana. |
B/d + vecāki = normāla un nepieciešama sadarbība | Spēja sadarboties, konstruktīvi diskutēt, risināt problēmas. | Individuālas tikšanās ar vecākiem, iespēja iesaistīties ikdienā. Vecāku sapulces, kopīgi pasākumi. Vecākiem ir iespēja būt kopā ar bērnu adaptācijas periodā. |